Muistatteko tunnettuja tarinoita, joihin liittyy omena. Se ensimmäinen, Wilhelm Tell ja Lumikki ja seitsemän kääpiötä tulivat mieleen, mutta oisko muita.

Kysytty

Muistatteko tunnettuja tarinoita, joihin liittyy omena. Se ensimmäinen, Wilhelm Tell ja Lumikki ja seitsemän kääpiötä tulivat mieleen, mutta oisko muita.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Antiikin tarustossa omena liityy Pariksen tuomioon, kohtaukseen, joka aloittaa tarut Troijan sodasta, samoin se liittyy Herakleeseen ja Heraan. Muinaispohjoismainen jumalatar Iduna vartioi omenaa, kelttien tarustoon kuuluu Avalon, Omenamaa, joka on ylimaallisen rauhan symboli. Näistä kerrotaan mm. teoksissa Suuri tarukirja ja Suuri symbolikirja. Raamatussa 1. Mooseksen kirjassa 3. luvussa on kertomus syntiinlankeemuksesta. Siinä Eeva tarjoaa Aatamille hedelmän (joka Suomessa usein mielletään omenaksi, vrt. aataminomena) ja Laulujen laulussa (aik. Korkea veisussa) mainitaan omena parissa kohtaa.
Tunnettuja suomalaisia teoksia, joissa omenalla on sijansa ovat esim. Mika Waltarin näytelmä Omena putoaa ja Joel Lehtosen pienoisromaani Kuolleet omenapuut. Omena-aiheisia lastenkirjoja ovat mm. Mikkasen Onni Omenatiellä, Janoschin Köyhä mies ja omena, Schefflerin Jättiläisomena, Fuchshuberin Unohdettu puutaraha, Daviesin Omena, Luukkosen Ihmeellinen omenatarha, Rydenin Muutto Omenakodosta ja Urselin Jättiläisomena.