Etsin 4-vuotiaalle lapselleni satukirjaa, jonka aiheena olisi nukkuminen omassa sängyssä. Näkökulmana pimeyden pelon ja pahojen unien pelon kohtaaminen

Kysytty

Etsin 4-vuotiaalle lapselleni satukirjaa, jonka aiheena olisi nukkuminen omassa sängyssä. Näkökulmana pimeyden pelon ja pahojen unien pelon kohtaaminen. Vaikka pimeys ja unet voivat pelottaa, niin silti voi harjoitella nukkumaan omassa sängyssä levollisesti.

Lisäksi haussa olisi 4-vuotiaalle satukirja, joka käsittelisi aihetta, jossa pieni lapsi kokeilee rajojaan ja vanhempi hermostuu. Että lapsi ymmärtäisi, että hän aivan hyvä ihana pieni ihminen, jota vanhemmat rakastavat, teki lapsi mitä tahansa. Lapsen itsemyötätuntoa tukeva kirja.

Vastaus

Vastattu

Pimeänpelko, pahat unet ja omassa sängyssä nukkuminen ovat teemoina Tove Appelgrenin kuvakirjassa Nukuhan jo, Vesta-Linnea. Vesta-Linnea yrittää kovasti opetella nukkumaan omassa sängyssään, mutta välillä hän kuitenkin herää pahaan uneen. Asiaa käsitellään realistisesti ja sopivan monimutkaisesti: pelot eivät heti katoa eikä kaikki suju heti hyvin.

Nukkumisen teemoja käsitellään myös Lucy Scharenbergin kuvakirjassa Nyt lähdetään mörköjahtiin, jossa lapsi voimaantuu isän keksimästä leikistä, missä möröt pelotellaan pois. Nukkumista auttaa myös pehmolelu, joka nukkuu lapsen kanssa ja tuo turvaa.

Lisää nukkumiseen liittyviä kuvakirjoja voi hakea verkkokirjasto Vaskista esim. asiasanoilla ”nukkuminen” tai ”pimeänpelko” ja ”kuvakirjat”. Mauri Kunnaksen Yökirjassa ja Laura Cowanin Mitä tapahtuu yöaikaan -tietokirjassa käsitellään yötä ja mitä silloin tapahtuu. Yökirjassa yö ei ole ollenkaan pelottava ja tulee tutuksi hassujen juttujen kautta.

Lapsen ja aikuisen riitelemistä käsitellään esimerkiksi Tove Appelgrenin kuvakirjassa Vesta-Linnea ja hirviö-äiti. Kirjassa äiti on vihainen, ja kirja auttaa hyväksymään erilaisia tunteita. Jutta Langreuterin Kaikista rakkain -kuvakirjassa Josse Jänis riitelee emojäniksen kanssa ja suuttuu niin, että lähtee pois kotoa kavereittensa luo. Pian hän kuitenkin kaipaa omaa äitiään. Lisää aiheeseen liittyviä kuvakirjoja voi hakea Vaski-verkkokirjastosta esim asiasanoilla ”kiukuttelu”, ”suuttuminen”, ”riidat” tai ”sovinto” ja ”kuvakirjat”.

Hannele Lampelan Prinsessa  Pikkiriikki -kirja ja Astrid Lindgrenin Se pikkuinen Lotta sisältävät tarinoita lapsesta, joka suuttuu vanhemmilleen. Vanhemmat kuitenkin aina rakastavat uhmakasta ja kiukuttelevaakin lastaan. Kirjoissa on hiukan kuvitusta ja ne sopivat hyvin vaikkapa iltasaduiksi.

Tunteisiin ja niiden tunnistamiseen ja ymmärtämiseen liittyviä kirjoja voi hakea Vaski-verkkokirjastosta esimerkiksi asiasanoilla ”tunteet”, ”tunnetaidot” tai ”tunnekasvatus” ja ”lastenkirjallisuus”.  Julia Pöyhösen Fanni-tunnetaitosarjan kirjoissa on kuvakirjatarina sekä kirjan lopussa aikuiselle tietoa siitä, miten lapsen kanssa voi käsitellä erilaisia tunteita. Fanni ja liian jännittävä yö -kirja käsittelee pelkojen voittamista, Fanni ja suuri tunnemöykky käy läpi tunteiden tunnistamista ja Fanni ja ihmeellinen tunnelämpömittari tunteiden säätelyä.