Olisiko mahdollista saada kirjallisuusluetteloa tunteita käsittelevistä kirjoista 1-6-vuotiaille?

Kysytty

Hei!

Olisiko mahdollista saada kirjallisuusluetteloa tunteita käsittelevistä kirjoista 1-6-vuotiaille?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Lapsille sopivalla tavalla tunteita käsitellään esimerkiksi seuraavissa kirjoissa:

Kuvakirjat ja runot:

Browne: Martti murehtija (huolestuneisuus)

Forssén Ehrlin: Rohkean Rikun hulinaviikko (tunnetaidot)

Georgiou: Lari tuntee itsensä vihaiseksi : tarina siitä, miten vihan tunnetta opitaan hallitsemaan

Georgiou: Laria ärsyttää (epäonnistuminen, virheistä oppiminen)

Georgiou: Lina on vihainen : metsäjengin tarina turhautumisesta

Georgiou: Mimi oppii virheistään : metsäjengin tarina kasvun asenteesta

Georgiou: Timo suree ystävää : metsäjengin tarina tunteisiin tutustumisesta

Higginson: Kiukkupussit

Hai: Mörkö Möö ja Mikko Pöö (pelot, hirviöt, kellarit)

Huikko: Miltä Sipukaisesta tuntuu?

Jones: Tunteet

Kanto: Perttu Virtanen ja kauhea kateus

Kirkkopelto: Molli (yksinäisyys) sekä Molli ja Kumma (erilaisuus, rohkeus)

Kuusela: Kiva Kirahvin kannustus (kannustus, ystävällisyys, omien vahvuuksien löytäminen)

Kuusela: Koala Karhu haluaa olla paras (kateus, itserakkaus)

Kuusela: Pomppu Bansku ylikierroksilla (itsehillintä, konfliktien sanallinen ratkaisu, pettymyksistä toipuminen)

Kuusela: Puspus Pusukala tahtoo leikkiin (ystävällisyys, huomioon ottaminen, kaveritaidot)

Kuusela: Räyhä Ravun kiukkupuuska (anteeksipyyntö, kiukuttelu)

Kuusela: Sisu Kettu ei anna periksi (sinnikkyys, tahdonvoima

Leblanc: Rakastatko minua jos… (huolestuneisuus)

Lindman: Urhea pikku Memmuli (rohkeus, nukkumaanmeno)

McDonald: Jukka Hukka ja taikakuppi : kiitollisuuden harjoitteleminen ; Katri Katin venyttelyhetki

McDonald: Jukka Hukka ja varjohirviö : pelon ja jännityksen kesyttäminen

McDonald: Jukka Hukka ja kirjava takki : ystävällisyys ja toisten huomioiminen

McDonald: Jukka Hukka ja lohikäärmevauva : rauhoittumisen harjoitteleminen.

McDonald: Jukka Hukka ja hirveä harmi : itseluottamuksen vahvistaminen

McDonald: Jukka Hukka ja Iso Hukka : menetyksestä ja surusta selviäminen

Nuotio: Näin pienissä kengissä (runoja lasten murheista)

Petigny: Milla ei tahdo nukkua

Shields: Tänään olen aurinkoinen

Weninger: Heippa tutti!

Tietokirjat:

Haapsalo: Molli : hyvällä mielellä vai pahalla päällä : tunteet taidoiksi

Hoffaman: Meidän ja muiden tunteet

Juusola: Kuinka minusta tuli rohkea : opi tunnetaitoja

Juusola: Tunteiden aakkoset

Lampi: Nean päivä (tunnetaidot, tunteet)

Nuotio, Eppu: Minä tykkään nyt : ilosta, ujostelusta ja muista tunteista

Pöyhönen: Fanni ja suuri tunnemöykky : tunteiden tunnistamisen ja nimeämisen harjoitteleminen

Pöyhönen: Fanni ja ihmeellinen tunnelämpömittari : tunnesäätelyn harjoitteleminen

Pöyhönen: Fanni ja rento laiskiainen : stressin säätelyn ja rentoutumisen harjoitteleminen

Lisää tunteita käsitteleviä kirjoja voi halutessaan etsiä verkkopalvelustamme https://eepos.finna.fi/ . Haussa voi käyttää apuna esimerkiksi seuraavia asiasanoja: tunteet, tunnetaidot, lastenkirjallisuus.