Muistan lukeneeni 2000-luvun taitteessa (arviolta vuosien 1999-2005 välissä) nuortenkirjan, jonka nimeä en enää muista. Kirjassa päähenkilö (nuori ja…

Kysytty

Muistan lukeneeni 2000-luvun taitteessa (arviolta vuosien 1999-2005 välissä) nuortenkirjan, jonka nimeä en enää muista. Kirjassa päähenkilö (nuori ja miespuolinen) päätyy jotain kautta maanalaisiin tunneleihin ja löytää sieltä maanalaisen yhdyskunnan jotain örkkejä. Sitä en muista, olivatko örkit vaarallisia, vai päätyikö päähenkilö alun shokin jälkeen yhteisymmärrykseen niiden kanssa. Päähenkilö pääsee maanalaisesta maailmasta takaisin maan päällekin, jossa häntä aletaan varjostaa ilmeisesti tämän tunnelilöydön takia. Kirjasta jäi yleisesti jännittävä, vähän pelottavakin mielikuva.

Tarkemmin muistan vain yhden kohdan, jossa päähenkilö on kotonaan/huoneessaan ja katsoo ulos. Pimeälle kadulle on parkkeerattu henkilöauto, jonka etupenkillä näkyy kaksi punaisena hohtavaa pistettä. Niistä päähenkilö miettii "aivan kuin kaksi miestä polttaisi tupakkaa, mutta siinä tapauksessa heidän pitäisi pitää päitään jatkuvasti lähes yhdessä, mikä olisi hyvin omituista" tms. Hämäränä muistikuvana on, että tällä oltaisiin viitattu siihen että päähenkilöä seurasi paholainen punaisine silmineen, vaikkei hän itse sitä vielä tiennytkään.

Mikä kirja tämä voisi olla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisikohan kyseessä olla Neil Gaimanin vuonna 1998 suomennettu  fantasiaromaani Neverwhere - maanalainen Lontoo? Ks. https://www.risingshadow.fi/library/book/5-neverwhere--maanalainen-lontoo

0 ääntä

Kommentit

Kyseessä on Wolfgang ja Heike Hohlbeinin kaksiosaisena suomeksi ilmestynyt Pimeyden lapset.