Otsikko
Satu päättämättömyydestä

Kysytty

Muistan lapsuudestani sadun, jossa oli nainen (saattoi olla, että häntä nimitettiin satumaisesti "eukoksi"), joka pohti "syönkö ensin vai nukunko ensin". Perheessäni tämä pohdinta on jäänyt lentäväksi lauseeksi. Sadusta ei ole muuta muistikuvaa kuin että rouva oli muutenkin kovin päättämätön. Kyseessä on ehkä suomalainen kansansatu. Luimme sitä 80-luvulla, mutta sen kirjoitusajasta ei ole tietoa saati siitä, mistä teoksesta löytäisimme kyseisen sadun, joten haluaisinkin tiedustella olisiko kirjastonhoitajilla tai muilla palstan lukijoilla kenties havaintoa tästä tarinasta.

Vastaus

Vastattu

Voisiko kyseessä olla Merrimanin (Rolf Ståhlström) Prinsessa Empivä, joka oli kovin päättämätön?

Satu löytyy kokoelmasta Olipa kerran (Pohjolan kirja 1942), kuvitus Ulla Ståhlströmin, suomennos Elina Vaaran.