Muistamme ystäväni kanssa molemmat lukeneemme romaanin, jossa päähenkilö piiloutui uhkaajiltaan navetassa olevan kuolleen lehmän sisään. Emme millään muista,…

Kysytty

Muistamme ystäväni kanssa molemmat lukeneemme romaanin, jossa päähenkilö piiloutui uhkaajiltaan navetassa olevan kuolleen lehmän sisään. Emme millään muista, mikä kirja oli kyseessä. Voitteko auttaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä voisi olla Walter Scottin teos Rob Roy (1818), joka on suomeksi ilmestynyt nimellä Henkipatto Rob Roy. Teoksen päähenkilö Robert Roy MacGregor vaikutti 1700-luvun Skotlannissa ja häntä on pidetty eräänlaisena skottien vastineena Robin Hoodille. Legendan mukaan hän piiloutui vainoojiaan kuolleen lehmän sisään. Rob Royn vaiheisiin voi tutustua myös W. H. Murrayn kirjoittamassa elämäkerrassa Rob Roy MacGregor - His Life and Times sekä elokuvassa Rob Roy (1995).