Montako prosenttia Suomen musiikkiopistojen opetuksesta on klassista musiikkia? Pop/jazz-musiikkia? Kansanmusiikkia? Kysymys koskee valtion avun piirissä…

Kysytty

Montako prosenttia Suomen musiikkiopistojen opetuksesta on klassista musiikkia? Pop/jazz-musiikkia? Kansanmusiikkia? Kysymys koskee valtion avun piirissä olevia musiikkiopistoja.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vuosina 2007-2008 vietettiin rytmimusiikin teemavuotta. Teemavuoden aikana laadittiin selvitys rytmimusiikin asemasta musiikkioppilaitoksissa. Kysely rytmimusiikista lähetettiin Suomen musiikkioppilaitosten liiton ja Suomen konservatorioliiton taiteen
perusopetusta antaviin jäsenoppilaitoksiin. Rytmimusiikilla selvityksessä on tarkoitettu kaikkia jazz-, rock-, pop-, iskelmä-, tanssi- ja kansanmusiikeiksi miellettyjä musiikin tyylilajeja.

Selvityksen mukaan pop/jazzmusiikin opetuksen määrä ja
prosentuaalinen osuus kokonaisviikkotuntimäärästä oli 7,6 % ja kansanmusiikin osuus 1,0 %. Jäljelle jäävä "muu" 91,4 % on käytännössä klassista musiikkia.

Koko selvitys löytyy täältä:
http://www.musicedu.fi/easydata/customers/sml/files/Teemavuosi/Rytmimus…

Lisätietoja kannattaa kysyä Suomen musiikkioppilaitosten liitosta:
http://www.musicedu.fi/?mid=551