Moikka. Haluaisin tiedustella että mihin perustuvat kirjastot.fi tilastot ? Onko ne suoraan kuntien kirjastoiden tietokannoista vai antaako joku…

Kysytty

Moikka.
Haluaisin tiedustella että mihin perustuvat kirjastot.fi tilastot ?
Onko ne suoraan kuntien kirjastoiden tietokannoista vai antaako joku kirjastonhoitaja ne? Entä kuinka luotettavia nämä tilastot on, kun katsoo tehokkuutta kirjastojen kesken on huomattavissa valtavia eroja.

Vastaus

Vastattu

Kirjastot täydentävät tilastonsa Kirjastot.fi:n Yleisten kirjastojen tilastot -palveluun. Aluehallintovirastot tarkistavat lukujen oikeellisuuden https://tilastot.kirjastot.fi/intro.php Luvut ovat sinänsä siis luotettavia, tilastojen tulkinta tehokkuuden mittaamisessa sen sijaan on vaativaa. Pelkkien numeroiden vertailu ei kerro kaikkea kirjastojen vaikuttavuudesta ja kirjastot ovat keskenään usein varsin erilaisia toiminnaltaan ja painotuksillaan. Tutustumisen arvoinen lähde on Hyötyä, tietoa, elämyksiä -kirjastojen vaikuttavuuden ulottuvuuksia, https://vaikuttavuus.kirjastot.fi/index.html.