Mitkä olivat Suomen suosituimmat/soitetuimmat musiikkikappaleet 11.8. vuosina 1945 ja 1955?

Kysytty

Mitkä olivat Suomen suosituimmat/soitetuimmat musiikkikappaleet 11.8. vuosina 1945 ja 1955?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

En onnistunut löytämään päivän mukaisia soittolistoja kyseisiltä vuosilta, sillä äänilevyjen myyntiä ei ole tilastoitu ennen 1950-lukua. Kirjassa nimeltä Suomi soi. 4 : Suuri suomalainen listakirja (http://luettelo.helmet.fi/search~S9*fin?/Xsuomi+soi+4&searchscope=9&SOR…) on kuitenkin jonkinlaisia listoja jo aikaisemmilta vuosilta. Sen mukaan vuoden 1945 myydyimpiä levyjä olivat:

Henry Theel: Hiljaa soivat balalaikat
Henry Theel, A. Aimo: Punaiset lehdet
Henry Theel: Tumma yö
Eero Väre: Siks oon mä suruinen

Vuoden 1955 singlemyyntilistojen kymmenen myydyimmän joukossa 1.6.-15.8. olivat:

Rosemary Clooney: Mambo italiano
Olavi Virta: Mambo italiano
Maria Zamora: Oh, el baion
Metro-tytöt: Surujen kitara
Olavi Virta: Oh, el baion
Dean Martin: Sway
Eddie Calvert/Xavier Cugat: Cherry Pink And Apple Blossom White
Peggy Lee: Johnny Guitar
Metro-tytöt: Äidin syntymäpäivä
Olavi Virta: Keinu kanssani
Matti Louhivuori: Suopursu