Mitkä muut Euroopan kaupungit ovat Turun tapaan oman maansa entisiä pääkaupunkeja? Pietarin tiedän olevan ja ilmeisesti myös Kaunas ja Bonn. Onko muita?

Kysytty

Mitkä muut Euroopan kaupungit ovat Turun tapaan oman maansa entisiä pääkaupunkeja? Pietarin tiedän olevan ja ilmeisesti myös Kaunas ja Bonn. Onko muita?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Mitään kaiken kattavaa listaa Euroopan entisistä pääkaupungeista on vaikea antaa, koska valtakuntien rajat ja nimet ovat muuttuneet niin paljon historian aikana. Oheisella Wikipedian sivulla on englanninkielinen lista maailman entisistä historiallisista pääkaupungeista http://www.absoluteastronomy.com/reference/list_of_historical_national_…
Lisäksi Konstantinopoli oli Turkin pääkaupunki vuoteen 1923 (vuodesta 1930 nimellä Istanbul), sen jälkeen pääkaupungiksi tuli Ankara. Toledo oli Kastilian pääkaupunki 1085-1561 ja 1400-luvulta vuoteen 1561 koko Espanjan pääkaupunki. Bulgarian pääkaupunkeja ovat olleet Preslav, Tarnovo (Tirnovo, Tabrevernovo,1965 alk. Veliko Tarnovo) ja nykyisin Sofia. Kreikan entisiä pääkaupunkeja ovat olleet Aigina (1828-1829) ja Nafplion (1829-1834) ennen Ateenaa.