Kun Helsinki perustettiin 1640 ... 1643, monenneksiko suurin se oli silloin Suomessa. Kolmasko? Turun ja Viipurin jälkeen?

Kysytty

Kun Helsinki perustettiin 1640 ... 1643, monenneksiko suurin se oli silloin Suomessa. Kolmasko? Turun ja Viipurin jälkeen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Helsinki perustettiin 1550. Kaupungit olivat tuohon aikaan Suomessa pieniä ja niitä oli vähän. 1500-luvulta säilyneistä kameraalisista (julkiseen talouteen liittyvistä) lähteistä käy ilmi porvarien lukumäärä kaupungeissa. Porvarien lukumäärän perusteella lasketun arvion mukaan Kustaa Vaasan hallituskauden lopulla, eli 1500-luvun puolivälissä, Turun väkiluku olisi ollut 2000-3000, Viipurin noin 2000, Rauman noin 600, Porin noin 500, Helsingin noin 500 ja Porvoon ja Tammisaaren kummankin noin 200.

Lähde: Suomen taloushistoria 1, Agraarinen Suomi, Tammi 1980.

Helsingin historiasta löytyy tietoa Helsingin kaupunginmuseon sivuilta ja museolta voi myös kysyä kaupungin historiaan liittyviä kysymyksiä. Helsingin kaupunginmuseon sivut www.hel.fi/wps/portal/Kaupunginmuseo .