Mitkä kirjat olisivat hyviä lähdeteoksia suomalaista mytologiaa käsittelevää tutkielmaa varten?

Kysytty

Mitkä kirjat olisivat hyviä lähdeteoksia suomalaista mytologiaa käsittelevää tutkielmaa varten?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kansallisbibliografia -tietokannasta eli Fennicasta löytyy hakusanoilla suomalai* ja mytologia* mm. seuraavat teokset:

Ganander, Christfrid: Mytologia Fennica, 1995/toim. Juha Pentikäinen
Haavio, Martti: Suomalainen mytologia, 1967
Heikkilä, Timo, Kalevalan metafysiikka ja fysiikka, 1999
Hyry, Katja: Lumen ja valon kansa: suomalainen kansanusko, 1955
Kemppinen, Iivar: Johdatus muinaissuomalaieen mytologiaan, 1957 ja saman tekijän Suomalainen mytologia, 1960
Korte, Irma: Nainen ja myyttinen nainen, 1988
Koskinen, Juha: Muinaisusko ja kansanusko Suomessa, 1986
Ollus, Mikko: Väinämöisen juuret, 1989
Pentikäinen, Juha: Kalevalan maailma, 1989 ja saman tekijän Kalevalan mytologia, 1987 sekä Suomalaisen lähtö: kirjoituksia pohjoisesta kuolemankulttuurista, 1990
Ranta, Elina: Haltijoitten mailla, maahisten majoissa, 1996
Saarinen, Sirkkka: Suomalais-ugrilaisten kansojen folklore, 1990
Siikala, Anna-Leena: Suomalainen samanismi, 1992
Stalo, L.T.: Suomalaisten jumalat, 1995
Myös Suomensuvun uskonnot (1914) käsittelee kyseistä aihetta sekä Otavan suuresta ensyklopediasta löytyy artikkeli Suomalainen mytologia ja Spectrum-tietokeskuksesta Suomalaisten muinaisusko.

Mikäli olet kiinnostunut aikakauslehtiartikkeleista, voit hakea viitteitä lähimmässä kirjastossa esim. Aleksi ja CD-Kati artikkeliviitetietokannoista vaikkapa hakusanoilla suomalai mytologia. Kirjojen ja aikakauslehtiartikkeleiden lähdeluettelot kannattaa myös tutkia tarkkaan.