Haen tietoa suomalaisen muinaiskulttuurin uskomuksista erilaisten symboolien muodossa/esim.karhun tassun merkitys?

Kysytty

Haen tietoa suomalaisen muinaiskulttuurin uskomuksista erilaisten symboolien muodossa/esim.karhun tassun merkitys?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Seuraavista teoksista löytynee kysymykseesi jotain:

Iivar Kemppinen:: Suomalainen mytologia. Kappaleessa Polydemonismi kerrotaan eläindemoneista (mm. karhu, susi, käärme, sammakko sisilisko).
Juha Pentikäinen: Saamelaiset - pohjoisen kansan mytologia sisältää artikkelin Karhun mytologia ja kultti.
Suomen suvun uskonnot kirjasarjassa esim.osassa 3: K. F. Karjalainen: Jugralaisten uskonto on tietoa aluehaltioista esim. asunnoista ja aitoista, pyhistä puista sekä kappale, joka käsittelee uskomuksellista eläinmaailmaa.
T. I. Itkonen: Suomen lappalaiset sisältää lyhyen artikkelin esim. eläinkuntaa ja riistaa koskevista uskomuksista.
Kalevalaseuran vuosikirjoihin on olemassa hakemisto, josta löytyi useita viittauksia esimerkiksi asiasanalla karhu.
Muita:
Christfrid Ganander: Mythologia Fennica
Uno Harva: Suomalaisten muinaisusko
Voit etsiä tietoa aineistotietokannastamme http://www.ouka.fi/kirjasto/intro/index.html
esim. yhdistämällä seuraavat asiasanat suomalaiset - mytologia tai
muinaisuskonnot - suomalaiset.