Suomella ei toistaiseksi ole ollut avaruuslentäjää, mutta jos olisi jo ollut, milloin tämä olisi aikaisintaan tapahtunut, eli milloin ei olisi vielä ollut…

Kysytty

Suomella ei toistaiseksi ole ollut avaruuslentäjää, mutta jos olisi jo ollut, milloin tämä olisi aikaisintaan tapahtunut, eli milloin ei olisi vielä ollut mahdollista, että avaruuteen olisi päässyt suomalainen?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Voisi ehkä ajatella, että suomalaiselle parhaat mahdollisuudet päästä astronautiksi ja avaruuteen tarjoutuisivat Euroopan avaruusjärjestön ESA:n (European Space Agency) kautta. Suomesta tuli järjestön liitännäisjäsen vuonna 1987 ja täysjäsen vuonna 1995.

ESA:n ensimmäiset astronautit valittiin vuonna 1978 lentämään avaruussukkulalla ESA:n ja NASA:n yhteisessä Spacelab-hankkeessa. Heistä ensimmäisenä matkaan pääsi saksalainen Ulf Merbold vuonna 1983. Seuraavan kerran ESA valitsi uusia astronautteja vuonna 1992. Vuoden kestäneen prosessin päätteeksi yli 22 000 hakemuksesta seulottiin ensin 5 500 ja näistä lopulta valittiin viisi henkilöä, joista yksi oli ruotsalainen Christer Fuglesang. Kaikki valitut  - belgialaista Marianne Mercheziä lukuunottamatta -  lensivätkin avaruuteen, monet jopa useasti. Ryhmää täydennettiin 90-luvun aikana pariinkin otteeseen.

Kun parhaimmillaan liki 20-jäseninen eurooppalainen astronauttiryhmä alkoi harveta väen siirtyessä eläkkeelle tai muihin tehtäviin, päätettiin ryhmään hakea uusia jäseniä vuonna 2008. Lähes 10 000 kiinnostunutta jätti määräpäivään mennessä hakemuksensa. Kuukauden kestäneen hakuajan aikana 8413 astronautin työstä kiinnostunutta pääsi automaattisen karsinnan jälkeen ensimmäiseen varsinaiseen vaiheeseen. Sen jälkeen joukkoa karsittiin moniportaisella psykologisia ja fysiologisia testejä sisältäneellä karsinnalla, kunnes jäljellä oli kymmenkunta kandidaattia (joukossa yksi suomalainenkin, biologi Jussi Lehtonen). Lopulta kuudelle henkilölle esitettiin kutsu saapua koulutukseen. Vielä ei suomalaisia ole näin pitkälle päässyt, mutta ehkä vielä jonakin päivänä...

Lähteet:

Jari Mäkinen, Avaruuslentäjän käsikirja ; Astronautiikan aakkoset
Ilkka Seppinen, Suomalaisen avaruustutkimuksen historia : Euroopan avaruusjärjestön jäsenyyteen asti

Suomen avaruustoiminnan historiaa
Uusi Suomi 5.6.2009 | Suomalainen lähellä päästä astronautiksi