Otsikko
Mitenkä valmistetaan käpykakku?

Kysytty

Mitenkä valmistetaan käpykakku?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Käpykakku

Valmistetaan 4 munan sokerikakku. Kakku leikataan kävynmuotoiseksi ja halkaistaan. Ylimääräiset palat voi käyttää "tukevoittamaan" kakkua. Seuraavaksi kakku kostutetaan sitruunamehulla ja täytetään.

Täyte: 150 g voita
1 dl kermaa
2tl perunajauhoja
1dl sokeria

Muut aineet paitsi voi kuumennetaan ja vatkataan, kunnes sakenee. Jäähtyneenä lisätään vatkattu voi.

Nykyisin käpykakussa käytetään marsipaanikuorrutusta, johon saksilla voi muotoilla suomut. Samoin leipomokakuissa voi olla hillotäyte ja ehkä hiukan kreemiä sekä karvasmanteliöljyä.

Kuorrutuksen voi tehdä myös seuraavasti: 2dl kermaa, 2dl sokeria, 50 g voita ,1 1/2 dl kaakaojauhetta,1 1/4 dl korppujauhoja. Keitetään kerma, sokeri, voi ja ka
akaojauhe paksuksi ja seokseen lisätään korppujauhot.

Etsin useista keittokirjoista käpykakun ohjetta.

Tämä ohje on "sukuperintö" 50-luvulta ja mahdollisesti muunnoksia löytyy.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Olen ollut poissa Suomesta kohta kuusikymmentä vuotta. Muistaakseni käpykakussa oli aina kaakaota silloin kauan sitten. Taidanpa kokeilla käpykakun leipomista. Onkohan se alkuperäinen suomalainen kakku? Vai liekö tullut idästä päin?