Otsikko
Olen lukemassa juuri Puuvillatehtaan perijää. Kirjassa leivotaan jouluksi taatelikakku. Oliko se todellakin jo silloin1900-luvun alussa perinteinen…

Kysytty

Hei! Olen lukemassa juuri Puuvillatehtaan perijää. Kirjassa leivotaan jouluksi taatelikakku. Oliko se todellakin jo silloin1900-luvun alussa perinteinen joululeivonnainen?

Vastaus

Vastattu

Taatelikakkua pidetään perinteisenä joululeivonnaisena, mutta tarkemmin tutkien sen alkuperä on yllättävänkin hämärä. Nykyisen kaltaisen taatelikakun ohjetta ei löytynyt mistään vähääkään vanhemmasta Suomessa ilmestyneestä sanoma- tai aikakauslehdestä tai keittokirjasta. Yhdysvalloissa jonkinlainen taatelikakku on sanomalehtien perusteella kuitenkin tunnettu jo 1900-luvun alussa. Lehti-ilmoitusten perusteella taateleita on myyty myös Suomessa 1900-luvun alussa, ja vuoden 1908 Kotiruoka-kirjassa on monenlaisten maustekakkujen ohjeita (jotka kylläkään eivät sisällä taateleita).

Yhteenvetona voi siis todeta, että taatelikakku oli 1900-luvun alun Suomessa mahdollinen, mutta ei mitenkään tavallinen leivonnainen. Vaikuttaa myös siltä, että taatelikakun maine joululeivonnaisena on yllättävän uutta perua.