Voittekohan auttaa. En löydä mistään isoäidiltä saamaani vanhaa keksiohjetta.

Kysytty

Voittekohan auttaa. En löydä mistään isoäidiltä saamaani vanhaa keksiohjetta. Muistan ainekset, mutten määriä ym. Aineet kekseihin ovat:
vehnäjauho, sokeri, hirvensarvisuola, piparminttuöljy/uute ja vesi, keitetty.
Mitään vastaavanlaisia en ole mistään löytänyt ja tahtoisin tehdä itse, kun vaan tietäisin kuinka.

Vastaus

Vastattu

Melkein kaikki löytämäni reseptit tarvitsevat joko munia tai rasvaa sidosaineeksi. Esim. Marttojen Serinakakut tai Kotiliedessä julkaistu Anopin kanelitangot

Kohotukseen munia ja rasvaa ei tarvita, koska reseptissä on hirvensarvisuolaa. Kirkko ja Kaupunki lehdessä leivottiin piparkakkuja keskiajan malliin.

Kenties voisit kokeilla Kotikokkinetin munatonta ja rasvatonta reseptiä? Siitä voisit saada suhdeluvut luettelemillesi aineksille. Munattomat ja rasvattomat kaurakeksit