Miten turvavöiden käyttöaika/-pakko oikein määräytyy? Käyttöönottovuodesta vai esim. tuontiautona tuotuna aikana?

Kysytty

Miten turvavöiden käyttöaika/-pakko oikein määräytyy? Käyttöönottovuodesta vai esim. tuontiautona tuotuna aikana?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Spinneri magazinen nettisivuilta löytyy tällainen tieto:
1.1.1971 tai sen jälkeen käyttöönotetun henkilöauton etuistuimilla tulee olla turvavyöt. 1.1.1981 tai sen jälkeen käyttöönotetun henkilöauton takaistuimillakin tulee olla turvavyöt, pois lukien sivulle ja/tai taaksepäin suunnatut istuimet, kuten myös tilapäisistuimet. Huomioitavaa on kuitenkin se, että jos autoon on jossain vaiheessa turvavyöt asennettu, ei niitä saa enää poistaa.
Henkilöauton kaikilla reunapaikoilla tulee olla kolmipistevyöt, edessä vieläpä “rullavyöt”; tämä koskee siis vain 1.1.1981 tai sen jälkeen käyttöönotettuja henkilöautoja. 1.1.1971 - 31.12.1980 käyttöönotetuissa henkilöautoissa riittävät ns. lantiovyöt myös etuistuimilla.
1.5.2006 alkaen Tieliikennelain 6. luvun 88§ mukaan turvavyön käyttö on pakollista henkilö-,paketti-, kuorma- ja linja-autoissa sekä korilla varustetussa kolmi- ja nelipyörässä. Muutos koskee ajoneuvoihin asennettujen turvavöiden käyttöä, eikä se laajenna turvavöiden asentamisvelvollisuutta.
http://www.spinneri.fi/2008/08/turvavoiden-asennusvelvoitteesta/
Suomen lainsäädännön mukainen pääsääntö on, että kaikissa ajoneuvoissa on kaikilla matkustajilla oltava turvavyö kiinnitettynä matkan ajan. Vuoden 2006 toukokuuhun asti turvavyön käyttöpakko ei koskenut kuorma-autoja, eikä ammattiliikenteen harjoittajia kuten taksinkuljettajia. Toukokuun 1. päivä vuonna 2006 turvavyöpakko laajeni koskemaan kuitenkin kaikkia ajoneuvoja kun tieliikennelain muutoksella (234/2006) saatettiin EU:n turvavyödirektiivi voimaan. Lakimuutos koski kuitenkin vain ajoneuvoihin jo asennettuja turvavöitä, eikä sillä laajennettu niiden asentamisvelvollisuutta. Merkittävin muutos oli nimenomaan käyttöpakon laajeneminen kuorma-autoihin ja raskaampiin linja-autoihin. Lähiliikennekäytössä olevissa linja-autoissa turvavyöpakkoa ei ole. http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2006/20060234