Miten tämän systeemin saa toimimaan siten, että se löytäisi etsimäni kirjan, jonka tiedän olevan olemassa ja jonka elävä kirjastovirkailija löysi tällä samalla…

Kysytty

Miten tämän systeemin saa toimimaan siten, että se löytäisi etsimäni kirjan, jonka tiedän olevan olemassa ja jonka elävä kirjastovirkailija löysi tällä samalla systeemillä. Vaihdoin jo selaimenkin Firefoxiksi, eikä auttanut, niin kun ei rekisteröityminenkään.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Teosta kannattaa etsiä Vaski-verkkopalvelusta http://borzoi.kirja.turku.fi/Intro?formid=find2&sesid=1208850732&ulang=… joko teoksen nimen tai kirjoittajan nimellä. Teoksen nimellä haettaessa hakutulos on usein kaikkein tarkin. Hakukenttään "teoksen nimi" kirjoitetaan nimi ja painetaan ruutua jossa lukee "hae". Tekijän nimellä haettaessa hakukenttään "tekijä" kirjoitetaan ensin tekijän sukunimi, sitten pilkku, sitten välilyönti ja sitten etunimi (esim. Meikäläinen, Matti). Sen jälkeen painetaan ruutua "hae". Painettuasi ruutua "hae" kone etsii Vaski-kirjastoista löytyvät, hakua vastaavat teokset. Ensimmäisestä sarakkeesta löytyvät tiedot löytyneistä teoksista, toisesta teoksen saatavuustiedot, kolmannesta teoksen julkaisuvuosi, neljännestä kieli ja aineistolaji (esim. kirja, dvd, cd). Jos tuloksia on enemmän kuin yksi, etsi oikea rivi. Jos teosta on hakuhetkellä saatavilla jossakin Vaski-kirjastossa, sarakkeessa "saatavuus" lukee "katso missä". Klikkaamalla sitä näet minkä paikkakunnan kirjastoista teos on sillä hetkellä lainattavissa. Vasta klikkaamalla paikkakunnan nimeä löydät kirjastot, joista teos löytyy.
Kirjastotyöntekijät käyttävät tiedonhaussa eri käyttöliittymää kuin asiakkaat. Heillä on myös tiedonhakuun valmentava koulutus ja parhaimmillaan vuosien kokemus tiedon hausta. Jos kirjan etsiminen ei näillä neuvoilla onnistu, käy kirjastossa ja pyydä henkilökuntaa opastamaan Vaski-verkkopalvelun käytössä.