Miten sodanjälkeinen kirjallisuus vaikutti Suomen yhteiskuntaan ja tulevaan kirjallisuuteen? Avasiko kirjallisuus suomalaisten ''tunnelukkoja''? Muuttuiko…

Kysytty

Miten sodanjälkeinen kirjallisuus vaikutti Suomen yhteiskuntaan ja tulevaan kirjallisuuteen? Avasiko kirjallisuus suomalaisten ''tunnelukkoja''? Muuttuiko yhteiskunta konkreettisesti kirjallisuuden takia/avulla? Onko tämänpäivän kirjallisuudessa vaikutteita sodanjälkeisestä kirjallisuudesta?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Toinen maailmansota ja sen seuraukset vaikuttivat suuresti suomalaiseen yhteiskuntaan. Yhteiskunta muuttui monella tapaa. Muuttunut yhteiskunta nosti esiin kirjallisuudessakin uudenlaisia aiheita ja tapoja ilmaista niitä, eli yhteiskunta vaikutti kirjallisuuteen. Mutta varmasti myös kirjallisuus vaikutti yhteiskuntaan.Ehkä tunnetuin esimerkki tästä on Hannu Salaman vuonna 1964 ilmestyneestä romaanista Juhannustanssit noussut kohu ja  tuomio, joka ei kuitenkaan muuttanut lainsäädäntöä.

Aiheesta voi lukea esim. kirjasta Suomen kirjallisuudenhistoria 3: rintamakirjeistä tietoverkkoihin (toimittanut Pertti Lassila)

Tässä palvelussa on myös kysytty aiemmin Väinö Linnan Tuntemattoman sotilaan vaikutuksesta suomalaiseen yhteiskuntaan. Vastauksen voi lukea alta:

https://www.kirjastot.fi/kysy/tuntemattoman-sotilaan-vaikutus-suomalaiseen-yhteiskuntaan

Hyödyllistä tietoa myös Markku Ihosen seminaarialustuksesta Tampereen yliopistossa  "Miten kirjallisuus puhuu yhteiskunnasta":

https://people.uta.fi/~tlmaih/Jutut2/kirjpuhe.htm

.