Tuntemattoman sotilaan vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan??

Kysytty

Tuntemattoman sotilaan vaikutus suomalaiseen yhteiskuntaan??

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Väinö Linnan Tuntematon sotilas herätti suurta polemiikkia vuonna 1954, kun kirja julkaistiin. Monet paheksuivat mm. sitä miten lottia oli kirjassa kuvattu. Samoin sitä valitettiin, että sotilaat teoksessa eivät olleet tarpeeksi sankarillisia.. Toisaalta kehuttiin teoksen realistisuutta ja tavallisen sotilaan näkökulmaa. Ajan myöten teoksen arvo kasvoi ja yhä useammat antoivat teokselle myönteisen arvion. Annettiin arvoa sille, että teoksessa kuvattiin hienosti eri luonteita ja yhteiskuntaryhmiä. Teoksessa ” Suomen kirjallisuushistoria. 3. ” kerrotaan, että kirja ei ainoastaan tulkinnut menneisyyttä, vaan oli myös rakentamassa nykyisyyttä ja tulevaisuutta. Siinä todetaan ”Linnan uusi tulkinta toimi vaikuttavana mielikuvana siinä muutoksessa, jonka suomalainen yhteiskunta kävi läpi 1950- ja 1960-luvun vaihteessa.”
Tänä päivänä Tuntematon sotilas on erittäin arvostettu teos. Akateemikon arvonimen Väinö Linna sai vuonna 1980 ja häntä pidetään Suomen sodanjälkeisen kirjallisuuden huomattavimpana eepikkona.

Tuntemattoman sotilaan vaikutuksesta suomalaiseen yhteiskuntaan voit lukea mm. seuraavilta internet-sivuilta:

http://www.yle.fi/teema/sininenlaulu/artikkeli.php?id=263
http://fi.wikipedia.org/wiki/Tuntematon_sotilas

sekä mm. seuraavista teoksista:

Stormbom, Nils-Börje; Väinö Linna. WSOY 1992
Suomen kirjallisuushistoria.3. Rintamakirjeistä tietoverkkoihin/toimittanut Pertti Lassila. :Suomalaisen Kirjallisuuden Seura, 1999