Miten saisi tietää, mitä suomenruotsalaisten kirjailijoiden lastenkirjoja on ruotsiksi julkaistu vuosittain? Ylläpitääkö mikään taho kattavaa luetteloa?

Kysytty

Miten saisi tietää, mitä suomenruotsalaisten kirjailijoiden lastenkirjoja on ruotsiksi julkaistu vuosittain? Ylläpitääkö mikään taho kattavaa luetteloa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Varsinaista suomenruotsalaista lastenkirjallisuutta esittelevää, kattavaa tietokantaa tai vuosittaista kirjaluetteloa ei ole valitettavasti olemassa.

Bokkatalogen on ehkä lähimpänä kaipaamasi luetteloa. Lehti sisältää suomenruotsalaisen kirjallisuuden esittelyä ja se julkaistaan vuosittain. Lehti on luettavissa myös verkossa osoitteessa: http://bokkatalogen.fi/bokkatalogen/ Lehdessä on paljon muutakin kuin lastenkirjallisuutta. Tällä hetkellä luettavana on vuoden 2008 ja 2009 lehdet.

Suomen nuorisokirjallisuuden instituutti ylläpitää vuorostaan ONNET-tietokantaa, josta voit etsiä suomalaista lastenkirjallisuutta ja sen tutkimusta. Tässä on siihen suora linkki: http://prettylib.erikoiskirjastot.fi/snki/lastenjanuorten.htm

Tietokannassa voi etsiä myös suomenruotsalaista lasten- ja nuortenkirjallisuutta. Kirjoita asiasanakenttään "suomenruotsalainen kirjallisuus" ja valitse kieleksi ruotsi. Voit rajata hakua ja hakea teoksia vuosittain.

ONNET ei ole kuitenkaan täydellinen. Kaikkia, eikä varsinkaan vanhempia teoksia ei ole asiasanoitettu.

Turun kaupunginkirjasto pyrkii myös asiasanoittamaan kaikki suomenruotsalaiset lasten- ja nuortenkirjat. Voit hakea Vaskialueen suomenruotsalaista kirjallisuutta kirjaston VASKI-aineistotietokannasta: http://www.turku.fi/vaski

Kirjoita ensimmäiseksi asiasanaksi "finlandssvensk skönlitteratur" ja toiseksi asiasanaksi "barnlitteratur". Voit samalla tavalla rajata ja kohdentaa hakua tiettyyn julkaisuvuoteen.

Tämäkään luettelo ei ole täydellinen - se sisältää vain Vaski-alueelle hankitut ja asianmukaisesti asiasanoitetut kirjat.