Miten pitäisi kieliopillisesti oikein sanoa; pitää paikkaansa vai pitää paikkansa?

Kysytty

Miten pitäisi kieliopillisesti oikein sanoa; pitää paikkaansa vai pitää paikkansa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kielitoimiston sanakirjan mukaan 'pitää paikkansa'. Pitää -sanan lukuisista merkityksistä tämä kuuluu kohtaan säilyttää hallussaan, huostassaan, itsellään, omanaan; myös jnk ominaisuuden säilymisestä t. säilyttämisestä, esim. pitää kutinsa, paikkansa, pintansa, puolensa.

170 ääntä

Kommentit