Miten kuuluu kokonaisuudessaan lastenlaulu: "Järveltä kuuluu airon loiske, kuka siellä mahtaa soutaa, varmaan ukki joka meitä mummon luokse noutaa." Entä jatko…

Kysytty

Miten kuuluu kokonaisuudessaan lastenlaulu: "Järveltä kuuluu airon loiske, kuka siellä mahtaa soutaa, varmaan ukki joka meitä mummon luokse noutaa." Entä jatko? Löytyisikö kirjaston tiedostoista?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kyseessä on P.J. Hannikaisen (1854-1924) säveltämä ja sanoittama laulu, joka kulkee nykyään nimellä Mummin luona.
Sanat menevät :

Järveltä kuuluu airon kolke,
ken siellä mahtaa soutaa?
Varmaan ukki joka meitä
mummin luokse noutaa.

Mummin luona on lysti olla,
siellä on hauskaa monta.
Viilipiimää syödä saamme
aivan verratonta.

Sitten me käymme poimimassa
mäeltä mansikoita.
Evääksemme mummi antaa
rieskaleipää, voita.

Illan tullen palataan
ja tuokkoset täynnä paistaa.
Kylläpä mummin mansikkamaito
mainiolta maistaa.

Laulu löytyy cd-levyltä Tuoksua tuulonen täynnä (Kodin ja koulun lauluja : 5). SRK 2003.
Nuotit sisältyvät esim. kokoelmiin:
Voipio, Margareta : Iloisella mielellä. Karisto 1987.
Hannikainen, P.J. : Me lapset laulavaiset : P.J. Hannikaisen lauluja. SULASOL 1986.
Lasten kultainen laulukirja 2. Fazer Musiikki 1993.
Laulumatti : lauluja arkeen ja juhlaan. WSOY 2004.
Sijainti- ja saatavuustiedot pääkaupunkiseudulla voi tarkistaa HelMet-tietokannasta http://www.helmet.fi

58 ääntä

Kommentit

Tyttötertsetti sen laulo radioni Lastenkamarin iltasoitossa. Ohjelman parhaita esityksiä!