Otsikko
Miten jatkuu loppuun saakka seuraava Metsän laulajaiset laulu, san. Maija Konttinen: Näin metsän halki viesti soi: nyt laulajaiset on. Ja soittimiaan…

Kysytty

Miten jatkuu loppuun saakka seuraava Metsän laulajaiset laulu, san. Maija Konttinen:

Näin metsän halki viesti soi:
nyt laulajaiset on.
Ja soittimiaan soittajat
virittää kuntohon.

Ne raikuilee, ne kaikuilee,
ne soittaa, riemuitsee
ja viulut soi ja huilut soi
ja metsä vastailee.

On tiklivarpu lahjakas
ens viulun soittaja
ja ystävänsä peipponen
säestää toisella.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

2. säe loppuu seuraavasti:

Mut laulajatar satakiel
nyt tenhoo laulullaan,
ja hamppuvarpu huilullaan
puhaltaa innoissaan.

3. säe:

Klaneettia rastas soittelee
ja korppi bassoa,
niin että metsä vapisee
sen synkkää soittoa.
On rummunlyöjä käkönen,
kas, kiuru lentelee
ja kaiken luonnon riemuksi
ilmoissa laulee.

4. säe:

Ja tikka johtaa soittoa,
on vallan innoissaan.
Hän tahtia nyt tarkkaa lyö
pitkällä nokallaan.
Mut jänö kulkewe kummissaan,
kun luonto laulaa, soi,
nyt hyttysetkin surisee
ja metsä huminoi.

Sanat löytyvät Suuri toivelaulukirja 11:sta. F-Kustannus Oy.

http://www.f-kustannus.fi/

111 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Harmittaa kun Maija Konttisen runo Rati riti ralla toistetaan väärin joka paikassa, esimerkkinä Kultainen laulukirja 1992. Alkuperäinen teksti on taitavampaa suomea ja selvästi loogisempi: "kuuraparta, tuiskutukka, lumiviitta, HÄRMÄsukka" (ei "harmaasukka") ja: "puhui metsät puhtahiksi, JÄÄTI järvet kantaviksi" (ei "jäät ja järvet"). Joku on vaan kuullut sanat väärin kuten tapauksessa "armollas ruunaa kaunista".