Otsikko
Miten ja millä youtube videoihin tehdään "kansilehti" alkuun mahdollisimman helposti?

Kysytty

Miten ja millä youtube videoihin tehdään "kansilehti" alkuun mahdollisimman helposti?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kysymyksestäsi ei käynyt ilmi missä vaiheessa ja millä tallentimella videosi tällä hetkellä on (videokamerassa, kännykässä, tietokoneella, ehkä jo valmiiksi YouTubessa?), joten nopeaa ja yksiselitteistä ratkaisua on näillä tiedoilla hankala antaa.

Jos tarkoitat videon "kansilehdellä" alkutekstejä ja kaipaat apua haluamasi otsikkotekstin lisäämiseen videoon jollakin editointiohjelmalla (Windows-koneilla on useimmiten valmiina MovieMaker ja Appleissa iMovie), sinun kannattaa tutkia suoraan käyttämäsi ohjelman ohjeesta, miten voit lisätä tekstiä suoraan videon päälle tai luoda videon alkuun erillisen taustan teksteille esim. valokuvan tai vain yksivärisen ruudun avulla. Yleisiä digivideon käsittelyoppaita sekä suosituimpien ohjelmien, esim. Adobe Premieren, käyttöoppaita löytyy myös kirjastoista. Tässä pari yleisopasta, jos kaipaat enemmänkin ohjeita työnkulkuun, esim. videon siirtoon tietokoneelle:

ANG, Tom: Digivideo : kuvaajan käsikirja. Karkkila: Mäkelä, 2001.
JONES, Frederic H.: Digivideoijan käsikirja. Helsinki: IT-Press, 2003.

Siinä tapauksessa että olet jo ladannut videon YouTubeen ja haluat säilyttää videon siellä sellaisenaan mahdollisine kommentteineen kaikkineen, eräänlaisen alkutekstin voi videon päälle vielä lisätä Merkintä/Annotation -toiminnolla, jolla ei kuitenkaan voi ottaa kovasti taiteellisia vapauksia. Toiminnon käyttöön on suomenkielinen ohje:
http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=fi&answer=92710

Ja vielä siltä varalta että tarkoitatkin "kansilehdellä" sitä kuvaa, jonka YouTube näyttää videosi esittelykuvana (thumbnail), tässä vielä linkki sivuston vain englanniksi saatavilla olevaan ohjeeseen:
http://www.google.com/support/youtube/bin/answer.py?hl=en-uk&answer=724…
Esittelykuvaa ei voi valita mistä tahansa videon kohdasta, vaan YouTube antaa siihen kolme vaihtoehtoa, ei kuitenkaan aivan videon alusta.

1 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Jos olen jo ladannut YouTubeen videon, niin voiko sen tilalle vaihtaa toista videota siten, että vanhan videon "historia" säilyy? Siis kommentit, katsontakerrat, videon linkki ja muu. Haluaisn vaihtaa videon tilalle toisen, jossa on parempi äänenlatu, mutta video on sama.