Miten ilmenee sellainen sairaus kuin perniöösi anemia?

Kysytty

Miten ilmenee sellainen sairaus kuin perniöösi anemia?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Arno Forsius kirjoittaa nettiartikkelissaan (2005), että pernisiöösiksi anemiaksi (latin. perniciosus, vaarallinen) kutsutaan B12-vitamiinin eli kobalamiinin puutoksesta johtuvaa anemiaa. Suomessa taudista käytetään myös nimeä näivetysveritauti. Taudin oireet ovat moninaiset. Anemia näkyy pääasiassa ihon ja limakalvojen kalpeutena sekä ihon ja silmänvalkuaisten kellertävyytenä. Vaikeusasteesta riippuen oireisiin kuuluu "yleistä heikkoutta, voimattomuutta, huimausta, sydämentykytystä, hengenahdistusta, rasitusrintakipua ja erityisesti alaraajojen turvotuksia". Puutostila aiheuttaa myös kielen limakalvon muuttumisen ohueksi ja sileäksi. Lisäksi voi esiintyä raajojen kärkiosista alkavaa puutumista, värinätunnon heikkenemistä, pistelyä ja heikkoutta, mutta toisinaan myös lihasten velttoutta tai jäykkyyttä. Oireita saattaa esiintyä myös vatsassa, ja virtsarakon ja peräsuolen sulkijalihakset saattavat heikentyä. Lisäksi on havaittu hedelmällisyyden alentumista, masennusta ja tylsistymistä. (Forsius 2005)

Lähteet:

Forsius A. (2005) B12-vitamiini eli kobalamiini ja pernisiöösi anemia. http://www.saunalahti.fi/arnoldus/cobalami.htm. Viitattu 21.10.2020