”1000 prosenttia vuorokautisen saannin vertailuarvosta” lukee d-vitamiini purkissani josta annostelu 1 kapseli a’ 50 migrogr vrkssa. Farmaseutit eivät kyenneet…

Kysytty

”1000 prosenttia vuorokautisen saannin vertailuarvosta” lukee d-vitamiini purkissani josta annostelu 1 kapseli a’ 50 migrogr vrkssa.
Farmaseutit eivät kyenneet sanomaan mikä on tuo ”vuorokautisen saannin vertailuarvo”, jota siis 10 kertaa suurempia annoksia pitäisi ottaa vrk:ssa.

Vastaus

Vastattu

EU:n elintarvikelainsäädännössä määritetään vitamiinien ja kivennäisaineiden suositeltava saannin vertailuarvo keskiverto aikuisella. Saannin vertailuarvolla tarkoitetaan kuinka paljon tuote ylittää kyseisen suosituksen. Esimerkiksi tuote, joka ylittää 200 % vuorokautisen saannin vertailuarvon sisältää kaksinkertaisen määrän vitamiinia suositukseen nähden. Valtiot antavat saantisuosituksia, jotka perustuvat väestötutkimuksiin. Esimerkiksi D-vitamiinin tarve on suurempi Pohjoismaissa talvikautena kuin EU:n määrittämä saannin vertailuarvo.

https://www.ruokavirasto.fi/yritykset/elintarvikeala/valmistus/elintarv…
https://www.sanasol.fi/faq/mita-tarkoittaa-ravintolisan-pakkauksessa-ol…