Mikä ero on lisäravinteella ja vitamiinilla?

Kysytty

Mikä ero on lisäravinteella ja vitamiinilla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjassa  Lääketieteen termit: Duodecimin selittävä suursanakirja (6. painos, 2016) vitamiinit määritellään näin: "Elimistön normaalille aineenvaihdunnalle välttämättömiä ravinnon orgaanisia yhdisteitä, joiden vajaus aiheuttaa puutosoireita, mutta joita tarvitaan vain vähän." Lisäravinteista sanotaan näin: "Ravintovalmisteita joita mm. urheilijat käyttävät parantaakseen suorituskykyään." Toisaalta lisäravinteet ja ravintolisät tarkoittavat suunnilleen samaa asiaa. Ravintolisä on kirjan määritelmän mukaan "mm. vitamiinien ja hivenaineiden saannin varmistamiseen käytetty valmiste, jolla ei ole lääkkeellisiä vaikutuksia".  Toisin sanoen ravintolisät voivat sisältää vitamiineja, mutta myös muita aineita, joilla voi olla ravitsemuksellisia vaikutuksia. Tässä linkki Ruokaviraston internet-sivuille, jossa kerrotaan ravintolisistä:

https://www.ruokavirasto.fi/henkiloasiakkaat/tietoa-elintarvikkeista/el…

Duodecim Terveyskirjaston sivuilla on puolestaan tietoa vitamiineista.

https://www.terveyskirjasto.fi/dlk01300

Jos haluaa perehtyä vielä tarkemmin vitamiineihin ja ravintolisiin, niin tässä kolme uudempaa kirjaa aiheesta:

Ilander, Olli: Liikuntaravitsemus 3.0. VK-Kustannus, 2021.
Laatikainen, Reijo: Vitamiinit, hivenaineet ja ravintolisät: tunnista tarpeesi, valitse viisaasti. Kirjapaja, 2021.
Ravitsemustiede. 8., uudistettu painos. Duodecim, 2021.