Minkä verran kreatiinista on hyötyä urheilussa? Jos lopettaa kreatiinin käytön, katoaako saadut hyödyt?

Kysytty
22.7.2021

Minkä verran kreatiinista on hyötyä urheilussa?

Jos lopettaa kreatiinin käytön, katoaako saadut hyödyt?

Vastaus

Vastattu
22.7.2021
Päivitetty
22.7.2021

Kreatiinilla tarkoitetaan yleensä kreatiinimonohydraattia. Sitä syntetisoituu elimistössä, mutta sitä on mahdollista käyttää myös lisäravinteena. Duodecim-lehden artikkelin mukaan kreatiinin käytöllä lihaskuntoharjoittelun yhteydessä voidaan lisätä merkittävästi maksimivoimaa, lihasmassaa ja rasvattoman kudoksen massaa ja parantaa sprinttisuorituksia. Tutkimuksissa lihasvoiman on havaittu lisääntyvän keskimäärin 8 prosenttiyksikköä ja suorituskyvyn 14 prosenttiyksikköä. Lihastohtorina tunnetun Juha Hulmin blogitekstissä kerrotaan, että kuntosaliharjoittelussa kreatiinin hyöty kuukauden käytön jälkeen on 1-2 toistoa lisää per sarja.

Kreatiinitaso palautuu normaaliksi n. kuukauden kuluttua käytön lopettamisesta. Kreatiini sitoo nestettä lihaksiin, joten lopettamisen jälkeen neste poistuu elimistöstä ja paino putoaa 1-2 kg. Saavutettu lihasmassa ei kuitenkaan katoa.

https://www.duodecimlehti.fi/duo99440

https://lihastohtori.wordpress.com/2012/07/15/ravintolisat-lihaskasvuss…

https://www.terve.fi/artikkelit/81340-onko-kreatiinin-pitkaaikainen-kay…

0 ääntä
Oliko vastauksesta sinulle hyötyä?
 
Haluatko jättää uuden kysymyksen? Lähetä se kysymyslomakkeen kautta.

Kommentoi vastausta

Ei muotoiluja

  • Sallitut HTML-tagit: <i> <b> <s>
  • Rivit ja kappaleet päätetään automaattisesti.
  • Verkko- ja sähköpostiosoitteet muutetaan automaattisesti linkeiksi.