Otsikko
Miten Helmetistä haetaan nuorten scifiä, kauhua ja fantasiaa hyllypaikan mukaan? Pitääkö tietää ensin hyllypaikan nimi, vai onko niistä olemassa olemassa…

Kysytty

Miten Helmetistä haetaan nuorten scifiä, kauhua ja fantasiaa hyllypaikan mukaan? Pitääkö tietää ensin hyllypaikan nimi, vai onko niistä olemassa olemassa valmista listaa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hyllypaikka ei toimi HelMetissä hakuterminä juuri tuosta mainitsemastasi syystä: eri kirjastot käyttävät sitä eri tavoin. Kirjastoilla täytyy nimittäin olla mahdollisuus merkitä omiin kokoelmiinsa erilaisia asioita oman tarpeensa mukaan. Osa kirjastoista tekee hyvinkin yksityiskohtaisia merkintöjä tuohon Hyllypaikka-kenttään, osa taas ei. Esimerkiksi Pasilassa kaikkia kaunokirjallisuuden lajeja ei siihen välttämättä merkitä. Eri kirjastojen hyllypaikkamerkinnöistä ei ole mitään listaa, eikä oikein voi ollakaan, koska joka päivä tähän kenttään saattaa tulla uudenlaisia merkintöjä.

Tehokkain tapa etsiä haluamaasi kirjallisuutta on valita HelMetin etusivulta kohta "Tarkenna hakua". Kirjoita sitten hakukenttään vaikkapa "tieteiskirjallisuus nuortenkirjallisuus" (ilman lainausmerkkejä) ja valitse pudotusvalikosta haluamasi kirjasto. On kyllä totta, että tällä tavalla ei vanhin aineisto välttämättä löydy, mutta täysin kattavaa hakutulosta on mahdotonta saada millään konstilla.

Voit kyllä kokeilla myös sellaista tapaa (mutta tämä nyt on jo vähän temppuilua), että klikkaat jotakin hyllypaikkaa, vaikkapa "1.4 FANTASIA", jolloin pääset sellaiseen listaan, jossa tämä hyllypaikka ja muut samantapaiset ovat näkyvissä. Ruudun yläreunassa on nyt painike "Rajaa/järjestä hakua", jota napsauttamalla voit sitten taas valita haluamasi kirjaston. Voi hyvinkin olla, että tällaisella haulla saat esiin joitakin sellaisia nimekeeitä, joita ei asiasanoilla löydy.

Mutta kuten sanottu, mikään hakutulos ei koskaan ole täydellinen.