Miten aateliset puettiin arkkuun v.1880? Helene Mannerheim, Mannerheimin äiti olisi kyseessä, mutta jos hänestä ei löydy tietoja myös yleinen tieto Askaisten…

Kysytty

Hei,

Miten aateliset puettiin arkkuun v.1880? Helene Mannerheim, Mannerheimin äiti olisi kyseessä, mutta jos hänestä ei löydy tietoja myös yleinen tieto Askaisten alueen perinteistä olisi hyödyksi.
Miten kuolleen perheenjäsenet pukeutuivat tilaisuuteen? Esim. miten kuolleen äidin 20-vuotias Sophie tytär olisi pukeutunut?
Paras apu olisi kuvista. Tieto tulee Mannerheim-elokuvan käyttöön.
Kiitos paljon!

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kirjastomme kokoelmassa on runsaat 300 teosta, jotka liittyvät Mannerheimiin tai hänen sukulaisiinsa. Useimmat on kuvitettu, ja joukossa on useita kokonaisia kuvateoksia. Mutta Mannerheimin lapsuudenkotiin ja perheeseen liittyviä kuvia on kovin niukasti. Kirjoissa toistuvat samat perheenjäsenten muotokuvat.

Hautajaiskuvia ei löydy myöskään Eva Mannerheim-Sparren lapsuudenmuistelmista eikä Sophie Mannerheimin elämäkerroista. Eva Mannerheim kertoo äitinsä hautajaisista mutta ei anna kaipaamiasi käytännön detaljeita. Hän mainitsee vain oman asunsa: ”pitkän, maatalaahaavan turkin”. (Mannerheim-Sparre, Eva: Lapsuuden muistoja. Otava 1952, s. 96).

Kuoleman kulttuurihistoriasta on melko paljon materiaalia. Mutta kirjat käsittelevät etupäässä kuolemaa kansanperinteessä. Säätyläisten hautajaistapoja niissä ei kuvata. Ainoa mitä löysin oli pieni kuva säätyläisistä surupuvussa Kaari Utrion kirjassa ”Kalevan tyttäret: Suomen naisten tarina” (Tammi 1986, s. 423). Utrion mukaan kyseessä on lehtikuva 1880-luvulta, mutta tarkempia tietoja hän ei anna.

Yleisluontoisia pukuhistorian kirjoja kirjastoissa luonnollisesti on monenlaisia.

Näyttää kovasti siltä, että museolaitoksen apu on tarpeen. Tärkeimmät museot ovat tietysti Mannerheim-museo ja Louhisaaren kartanomuseo.

Museoiden ja niiden kuva-arkistojen ohella tulee mieleen vielä Svenska Litteratur-sällskapet, jolla on myös arkisto, Folkkultursarkivet. Siellä saattaisi olla kuvamateriaalia suomalaisesta kartanoelämästä. (Näin heinäkuussa arkisto on tosin kiinni).

Onnea työhön!

http://www.nba.fi/fi/louhisaaren_kartanolinna

http://www.mannerheim-museo.fi/

http://www.sls.fi/doc.php?category=2