Otsikko
Mitä tietokoneita käytettiin 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella ennen nykyistä laitteistoa asiakaspäätteissä sekä muissakin kirjastotöissä? Muistan että ne…

Kysytty

Mitä tietokoneita käytettiin 90-luvulla ja 2000-luvun alkupuolella ennen nykyistä laitteistoa asiakaspäätteissä sekä muissakin kirjastotöissä? Muistan että ne olivat varsin yksinkertaisia (ei edes hiiri-ominaisuutta, ja ne olivat ohjelmoitu ainoastaan kirjasto toimintaa varten), ja ruudusta kaikosi sini-harmaa sävy.
Tuohon aikaan oli myöskin puhdas ASCII-internet koneitakin (eli ei ollut kuvia lainkaan ruudullaan, vain aakkosia sekä erikoimerkkkejä).

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Informaatikkomme muisteli vanhoja:
1990-luvun merkkipohjaiset asiakaspäätteet olivat joko normaaleja
PC-tietokoneita, joissa oli käytössä DOS-käyttöjärjestelmä tai sitten "tyhmiä" päätteitä, jotka olivat yhteydessä palvelimeen. Palvelimen käyttöjärjestelmä oli usein joku Unix-versio, mutta muitakin käyttöjärjestelmiä oli useita (esim. OpenVMS ja IBM:n OS/390). Nuo mainitut ASCII-internetkoneetkin olivat päätteitä,
joissa kaikki tietojenkäsittely tapahtui palvelimella.