Mitä tarkoittaa varauksieni kohta "lukitse"? Kannattaako sitä ruutua täyttää vai ei? Jos sitä ei paina, eikö varattu aineisto tulekaan muka kirjastoon johon…

Kysytty

Hei!
Mitä tarkoittaa varauksieni kohta "lukitse"? Kannattaako sitä ruutua täyttää vai ei? Jos sitä ei paina, eikö varattu aineisto tulekaan muka kirjastoon johon sen on tilannut?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hei!

Ilman lukitusta varattu aineisto nimenomaan saapuu valitsemaasi kirjastoon, lukitus taas estää sen. HelMet-ohjeissa kerrotaan varauksen lukitsemisesta seuraavasti:

Jos haluat estää varaustasi saapumasta noudettavaksi esim. lomasi aikana, voit lukita varauksen. Merkitse rasti varauksen oikealla puolella olevaan Lukitse-ruutuun ja napsauta painiketta Tallenna muutokset. Järjestelmä antaa ilmoituksen: "Alla olevat varaukset poistetaan tai muutetaan. Jatkatko?" Vastaa "Kyllä".

Kun haluat purkaa lukituksen, poista rasti Lukitse-ruudusta, napsauta painiketta Tallenna muutokset ja vastaa varmistuskysymykseen "Kyllä".