Mitä tarkoittaa tv-ruudun vasemmassa yläkulmassa toisinaan näkyvä lappunen, jossa on €-tunnus?

Kysytty

Mitä tarkoittaa tv-ruudun vasemmassa yläkulmassa toisinaan näkyvä lappunen, jossa on €-tunnus?

Vastaus

Vastattu

Kyseessä on tunnus, jolla ilmoitetaan ohjelman sisältävän tuotesijoittelua.

"Tuotesijoittelulla tarkoitetaan tuotteen, palvelun tai tavaramerkin sijoittamista audiovisuaaliseen ohjelmaan vastiketta vastaan. Tuotesijoittelu on yleensä kiellettyä. Tuotesijoittelu on kuitenkin sallittua elokuvateoksissa, sarjoissa, urheiluohjelmissa ja kevyissä viihdeohjelmissa.

Katsojille on selkeästi ilmoitettava, että ohjelmassa on tuotesijoittelua. Ilmoituksen voi tehdä joko tekstillä tai ohjelmatoimijoiden yhtenäisesti käyttämällä tuotesijoittelutunnuksella."

https://www.traficom.fi/fi/viestinta/tv-ja-radio/markkinointi-sponsorointi-ja-tuotesijoittelu