Otsikko
Mitä tarkoittaa sana vempele, esim. tekstissä - vesi tippui vempeleestä veri vaivaisen nokasta. Kristiina

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana vempele, esim. tekstissä - vesi tippui vempeleestä veri vaivaisen nokasta.

Kristiina

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Vemmel (genetiivi vempelen) ja vempele (genetiivi vempeleen) ja muut myös eri murteissa ja suomen sukulaiskielissä esiintyvät samakantaiset sanat tarkoittavat Suomen kielen etymologisen sanakirjan mukaan mm. seuraavia asioita:

Kaareksi taivutettu tai taipunut puu; valjasluokki; kaari (etenkin puusta, oksasta tms. luokin tai vanteen muotoon taivutettu), esim. lapsen kehdon yllä, veneen, kelkan, ahkion kaarena, rysän tai lipon (suu)vanteena, tynnyrin vanteena; vitsalenkki, vaula, suksisauvan sompa, somman tapainen suokenkä; päreestä kudottu pyöreä lasten lelu; rautapyydyksen sanka eli leuka; oksavarsta (tuoreesta puusta tehty); viulun tai jouhikanteleen jousi; jäykkä, kovetettu hame; vääntynyt, huonokuntoinen, kömpelö tai joutava esine (esim. työkalu, väärä tai kiero puu); kiusallinen, ilkeä, häijy ihminen (usein lapsi), vetelys, huolimaton jne.

Mainittu sanakirja kertoo myös, että sekä äänneasun että merkitysten vaihtelevuus osoittaa sanueen voimakasta deskriptiivistymistä. Vertaa myös esim. vemmeltää 'taivuttaa tai taipua (kaarelle); vemmertää 'kulkea epävarmasti, horjuen, mutkitellen, viipottaa'; vempaloita, vempuloita 'sotkea, tehdä näpertää (huonosti), mutkitella, kaarrella, oikutella, mennä sykkyrään' jne.

Katso tarkemmin: Suomen kielen etymologinen sanakirja, osa 6.

40 ääntä
Asiasanat

Kommentit

En tiedä kuinka pitää paikkansa, mutta Keski-Suomessa olen kuullut käytettävän myös yleissanana erilaisille koneille, varsinkin tilanteissa joissa ei olla varmoja mistä koneessa on kyse. (Esim tallentavasta digiboksista: miten tällä vempeleellä saa salkkarit nauhalle?")

Vempele on sana, joka voi tarkoittaa monia eri asioita. Esimerkiksi, se voi olla slangisana Abloy-lukkojen aukaisemiseen käytettävälle välineelle 1. Vempele voi myös viitata Tesla-tuotteita myyvään verkkokauppaan 2. Lisäksi, vempele on yleisnimitys laitteelle, jonka nimeä ei tiedetä 345. Toivottavasti tämä auttoi!

Kyllä täällä Etelä-Suomessakin käytetään vempele-sanaa nykyään yleisenä sanana vähän kaikenlaisille teknisille virityksille, varsinkin juuri kun vekottimessa on jotain vikaa tai käyttäjä ei osaa täydellisesti käyttää sitä. Eli nimityksessä on aina vähän epämääräisyyttä taikka käyttäjän lievää tuohtumusta ilmaiseva vivahde.
Vanhassa kunnon satukirjassa on tietysti Jänis Vemmelsääri - joka mennä vemmeltää...:-)

Niin luin myös että vempele jolla abloyn lukot avattiin etenkin sellaiset joissa ensimmäinen haittalevy ei ollut vapaasti pyörivä

Vesi tippui vempeleestä, rasva rahkehen nenästä ja veri vaivaisen nokasta jo Elias Lönnrotin toimittamassa Kantelettaressa 1800-luvulla.

Nykyisen yleiskielen sanakirjoissa:

Suomen kielen perussanakirja (1994) ja Kielitoimiston sanakirja (2006)
vemmel (vempelen): luokki, vempele
vempele (vempeleen): 1) luokki, vemmel; 2) vempain
vempain: vehje, vekotin, rakkine, vimpain, vempele

Kielitoimiston sanakirja, verkkoversio, päivitetty viimeksi 2022
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vemmel
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vempele
https://www.kielitoimistonsanakirja.fi/vempain

Myös Etymologinen sanakirja on nykyään luettavissa netistä:
https://kaino.kotus.fi/suomenetymologinensanakirja/?p=article&etym_id=E…