Mitä tarkoittaa sana soka? Yhden nettisynonyymisivuston mukaan se olisi köysi. Wikipedia sanoo, että se olisi rappaustyökalu, jolla viimeistellään pinta

Kysytty

Mitä tarkoittaa sana soka? Yhden nettisynonyymisivuston mukaan se olisi köysi. Wikipedia sanoo, että se olisi rappaustyökalu, jolla viimeistellään pinta

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Soka on rappaustyössä käytettävä väline, "n. 900-1200 mm pitkä latta, jonka toisessa reunassa on sinkkipelti". Sokalla tasataan ja poistetaan liika laasti. (Esko Mentu, Muuraa itse).

Reino Kavajan Muuraustyöt ohjeistaa pintarappauksen tekijää seuraavasti: "Laasti levitetään tasaiseksi kerrokseksi sokalla vetäen ja liika laasti poistetaan. Kun koko seinäpinta on käsitelty näin hienolaastilla, tarkistetaan pinnan suoruus metallisella linjarilla tms. ristiin vetämällä. Oikaisun jälkeen lyödään heti toinen kerros löysää hienolaastia, joka tasataan taas sokalla levittäen ja hierretään suoraksi isolla puupintaisella hierrinlaudalla. Tämä ensimmäinen hiertokerta suoristaa laastipinnan, mutta ei tee pintaa sileäksi. Pinta viimeistellään sileäksi hierrinlaudalla."

Toivo Vuorelan Kansanperinteen sanakirjan mukaan soka tarkoittaa "kalan ruotoa". Köyden synonyymiksi en sokaa onnistunut vahvistamaan.