Otsikko
Mitä tarkoittaa perinnesana krykkypaalit tai krykkybaalit? Onko kyseessä joku juhla?

Kysytty

Mitä tarkoittaa perinnesana krykkypaalit tai krykkybaalit? Onko kyseessä joku juhla?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Suomen kielen etymologisen sanakirjan mukaan krykkypaali tarkoittaa kuuliaisia, kuuliaiskestejä. Krykky tulee ruotsin kielen kainalosauvaa merkitsevästä krycka-sanasta. Ensimmäisenä kuulutuspäivänä pidettiin kestit ja tanssiaiset, joissa morsiamelle annettiin nauhoilla koristettu keppi, koska hänet muka oli pudotettu saarnatuolista, jolloin jalka oli katkennut.