Mitä tarkoittaa paikan nimi Rääveli? Se on Tallinan vanha nimi ja lähellä Suomessa on sen niminen järvi.

Kysytty

Mitä tarkoittaa paikan nimi Rääveli? Se on Tallinan vanha nimi ja lähellä Suomessa on sen niminen järvi.

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Tiedonlähteistämme ei valitettavasti löydy suomalaisen RÄÄVELI-nimen merkitystä.

Tallinaa tarkoittavasta Rääveli-nimestä löytyy tietoa seuraavasta blogista.
http://sana-analyysi.blogspot.fi/2009_05_01_archive.html

Blogissa mainitaan Lennart Meri ja
Lennart Meren kirjassa Hopeanvalkea pohditaan Tallinan vanhoja nimiä sivulta 398 alkaen.
Kirja on lainattavissa Lahden kaupunginkirjastosta.

14 ääntä

Kommentit

Tyrmistyttävää. Joutuiko ja suostuiko Lennart Meri (ja hänen suomentajansa) todellakin käyttämään kaupungista neuvostovenäläisten vaatimaa venäjänmukaista kirjoitusasua, jossa on vain yksi n-kirjain? Virolaisille ja suomalaisille nimi on Tallinn/Tallinna kahdella ännällä kuten mikä tahansa linn/linna.

Itselläni on Valistuksen Suomi Historiallinen ja taloudellinen kartta vuodelta 1913. Toimittanut Onni Ojala. Tällöin oli Rääveli vielä käytössä Tallinna -nimen ohella.