Mitä tarkoittaa kolsari? En tarkoita paikkaa Kirkkonummella, vaan Kolsarintietä Konalassa. Eli mikä se semmoinen kolsari on?

Kysytty

Mitä tarkoittaa kolsari? En tarkoita paikkaa Kirkkonummella, vaan Kolsarintietä Konalassa. Eli mikä se semmoinen kolsari on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Kolsarintie on saanut nimensä vuonna 1962 vanhasta talonpoikaistalosta Kolsar, ruotsiksi Kållssar.
Rosaksen tila jaettiin vuonna 1761. Silloin syntyi Rosas eli Ylä-Rosas tai Lillstu sekä Kållssar eli Ala-Rosas. Jako vahvistettiin 1782. Vuodesta 1837 lähtien Kolsar oli Anders Edvard Ramsayn omistaman Munkkiniemen kartanon ulkotilana. Kolsarin tilalla ei ollut päärakennusta, vaan puusta rakennettu tilanhoitajan asunto. Rakennus purettiin 1950-luvulla ja paikalle rakennettiin tiilinen huvila, joka sekin purettiin 1960-luvun alussa. Ramsayn suku myi tiluksensa.
Paikalla oli neljä vaahteraa, jotka muodostivat sisääntuloportin Kolsarin tilanhoitajan talolle. Yksi näistä puista oli ainakin vielä 1980-luvun alussa jäljellä Tähkätien ja Kolsarintien kulmassa, ylikulkupaikan keskellä.
Lisätietoja Kolsarin tilasta voi lukea kirjasta Holmqvist: Konalan seudun historiikki. 1981. 2. korj. p. ilmestynyt nimellä Konalan historiikki. 2002.
Lähteenä myös: Helsingin kadunnimet. 1981