Otsikko
Mitä tarkoittaa nimi Nilà ? Lausutaanko Nilä? Onko nimi saamelainen ja mistä juontaa juurensa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Nilà ? Lausutaanko Nilä?
Onko nimi saamelainen ja mistä juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Nilà-nimeä ei mainita kirjaston etunimioppaissa. Ainoastaan kirjassa Valitse nimi lapselle kerrotaan nimen olevan saamelainen. Tosin a-kirjaimen päällä oleva heittomerkki on toisinpäin eli näin: á.

`-merkkiä ei saamen kielen oppaissa mainita. Toisin päin oleva merkki eli ´ lausutaan saamen kieleen murteesta riippuen joko kuten suomen kielen aa tai ää.

Etunimioppaissa (mm. Vilkuna, Etunimet) on saamelaiset nimet Nilla ja Niila, joiden kerrotaan olevan saamelaiset vastineet Nikolaukselle ja suomalaiselle Niilolle. Muualla kuin Lapissa Nillaa pidetään useimmiten naisennimenä.

4 ääntä
Asiasanat

Kommentit

Yllä olevassa vastauksessa puhutaan a-kirjaimen päällä olevasta heittomerkistä. Kirjainten päällä on aina aksentteja, ei heittomerkkejä. Heittomerkki on valitettavan saman näköinen, mutta eri merkki (näppäimistössäkin), ja sitä käytetään pääasiassa korvaamaan puuttuvia kirjaimia (esim. englannin kielessä do not -> don't).

Suomalaisen useimmin näkemät aksenttimerkit ovat vinossa jompaankumpaan suuntaan. Heittomerkki sitä vastoin on tavallisissa fonteissa pystysuorassa, siten ei aksentin näköinen.