Mitä tarkoittaa nimi Jadelin ja mistä se juontaa juurensa?

Kysytty

Mitä tarkoittaa nimi Jadelin ja mistä se juontaa juurensa?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Sana jade tulee WSOY:n Facta-tietopalvelu-tietokannan mukaan espanjan kielestä ja on "pyrokseeniryhmän mineraalin jadeiitin ja kovuuden, värin ja sitkeyden suhteen samankaltaisen amfiboliryhmän mineraalin nefriitin yhteinen jalokivinimi. Jade on tiivis, kuituinen, vihreä kivi, jota vars. Kiinassa on käytetty korujen ja pienoisveistosten raaka-aineena." Juri Nummelinin ja Elina Teerijoen Eemu, Ukri, Amelie -kirjan (Nemo 2005) mukaan Suomessa on Jade-etunimestä käytössä useita muunnoksia, joista yleisin - kuitenkin alle kymmenen tyttölapsen nimi teoksen kirjoittamisaikaan - on Jadeliina. Muita, vielä harvinaisempia muunnoksia ovat Jadena, Jadetta, Jadette ja Jadelina. Nummelin antaa Jade-nimen alkuperäksi Kiinassa erittäin arvostetun vihreän jalokiven, jota käytetään mm. veistosten raaka-aineena. Eero Kiviniemen Suomalaisten etunimet -teoksen (SKS 2006) mukaan Jade on ollut vuosina 2000-2003 yksi tyttöjen yleisimmistä omakielisistä nimistä Suomessa tultuaan suomalaiseen käyttöön 1975-1979.

Maailmalla on käytetty Jadelin-nimeä, internet kertoo. Amerikkalaisella www.women.evenhealth.com -sivustolla
Jadelin-nimeä pidetään illegitiiminä ja nimien Jade ja Lynn johdannaisena. Sillä on sivuston mukaan ollut paitsi vihreän jalokiven, myös järven tai vesiputouksen merkitys. Jadelin ollut satunnaisessa käytössä myös sukunimenä ja sivusto kehottaa kaikkiaan varovaisuuteen sen käytössä.