Otsikko
Mitä tarkoittaa/merkitsee sukunimi Korpi? Missä päin suomea sitä esiintyy?

Kysytty

Mitä tarkoittaa/merkitsee sukunimi Korpi? Missä päin suomea sitä esiintyy?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Pirjo Mikkosen ja Sirkka Paikkalan teos ”Sukunimet” (Otava, 2000) kertoo, että sukunimi ”Korpi” juontuu samaisesta yleiskielen sanasta, joka merkitsee murteissa ’kosteaa metsää’ ja kirjakielessä ’synkkää metsää, erämaata, saloa’. Nimen alkuperää on selitetty sillä, että se on ollut alun perin nimenä asuinpaikalla, joka on sijainnut syrjäisellä paikalla metsien ympäröimänä. Tällainen Korpi-niminen kylä on sijainnut esimerkiksi Vehmaalla.

Asuinpaikkaa ilmaisevassa merkityksessä ”Korpi” on esiintynyt asiakirjoissa jo 1400-luvulta lähtien. Tällaisia mainintoja ovat Padasjoen Olef Korpin 1466, Vehmaan Lasse Koruen 1549 ja Euran Madtz Korffuen 1551. Genetiivimuodossa oleva sukunimi on tulkittu asuinpaikkaa ilmaisevaksi, esimerkiksi Korven Matti eli Korven kylässä tai tilalla asuvan Matti. Vuoden 1484 kirjauksessa ”Anders Persson korpikylä” asuinpaikka on ilmaistu vieläpä kylänä.

Mikkosen ja Paikkalan mukaan sukunimeä ”Korpi” on esiintynyt koko läntisessä Suomessa Turun seudulta Peräpohjolan Turtolaan asti. 1500-luvulla nimeä on esiintynyt silti Karjalan suunnassakin, kuten osoittavat Jääsken hen Korpi 1553 ja Uudenkirkon Thomas Korbi 1569. 1900-luvun alun nimenmuutoksissa ”Korpi” ei noussut järin suosituksi nimeksi, sillä sen otti vain kaksi ihmistä. Nykyään toki nimi on levinnyt vielä enemmän ympäri Suomea. Osoitteesta http://verkkopalvelut.vrk.fi/Nimipalvelu/default.asp?L=1 löytyvän Väestörekisterikeskuksen nimipalvelun mukaan ”Korpi” on ollut sukunimenä 4 923 suomalaisella. Nykyisenä nimenä se on 2 674 suomalaisella, joista miehiä on 1 324 ja naisia 1 350.