Mitä tarkoittaa kenkätä, kenkkää? Ei siis kenkä, joka on jalkine, eikä saada kenkää, joka on saada potkut esim. työstä. Katselin TV:stä, kuinka eläkkeellä…

Kysytty

Mitä tarkoittaa kenkätä, kenkkää? Ei siis kenkä, joka on jalkine, eikä saada kenkää, joka on saada potkut esim. työstä.
Katselin TV:stä, kuinka eläkkeellä oleva Turun yo:n professori luki kappaleen Psalmeista, Mikael Agricolan tekstiä. Otos oli kuvattu Turun tuomiokirkossa.

Kysymys kuuluu: mitä kenkkääminen on?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Ruotsin skänka-verbistä johdettu kenkkääminen tarkoittaa lahjoittamista, antamista. Vastaava lahjaa tarkoittava sana on 'kenkki'.

Lähde:
Vanhan kirjasuomen sanakirja. Toinen osa, J-K

11 ääntä

Kommentit

Äitini sanoi ennen, että joka kenkän kenkkää, se kenkkää oman onnensa.
Eli, joka lahjan lahjoittaa se lahjoittaa oman onnensa.
Vastaus varmisti sanan merkityksen. Eli tämäkin on ruotsinkielestä muunnettu suomessa käytetty sana.