Mitä suomalaista ilmaisua käytetään internetin tietolähteeseen viittaavassa kirjallisuusviitteessä, joka on englanniksi "Accessed.." (esim. Accessed 8 October…

Kysytty

Hei!

Mitä suomalaista ilmaisua käytetään internetin tietolähteeseen viittaavassa kirjallisuusviitteessä, joka on englanniksi "Accessed.." (esim. Accessed 8 October 2009)?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Yhtä vakiintunutta ilmaisua ei ole käytössä Internetin tiedonlähteisiin viittamisessa. Nopea suomenkielisten väitöskirjojen lähdeluetteloiden selailu paljastaa ainakin neljä tapaa:

1. Tarkistettu 21.10.2009.
2. Katsottu 21.10.2009
3. Käyttöpäivämäärä 21.10.2009
4. (21.10.2009) eli pelkkä päivämäärä suluissa

Tämän lisäksi osa tutkijoista ei ilmoita lainkaan mitään päivämäärää, vaan tyytyy vain ilmoittamaan linkin. Tämäkin lienee sallittua varsinkin, jos kyseessä on vanha ja vakiintunut osoite tai pysyväisosoite eli URN (tai DOI).