Mitä ovat efodi, urim ja tummim?

Kysytty

Mitä ovat efodi, urim ja tummim?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Efodi, urim ja tummim liittyvät juutalaiseen ja vanhatestamentalliseen perinteeseen. Näitä jokaista kuvataan Mooseksen kirjoissa.

Heikki Palva selvittää sanojen merkitystä teoksessaan Raamatun tietosanasto (1995). Hänen mukaansa efodi oli kasukka, joka kuului Israelin ylipapille. Sen olkakappaleisiin oli kiinnitetty Jaakobin poikien nimet. Efodin käyttämisellä koettiin olevan pyhää voimaa, sillä siihen pukeutumalla tiedusteltiin Jumalan vastauksia yhteisöä askarruttaviin kysymyksiin. Palva toteaa myös, että ylipappi kantoi efodin päällä jalokivin koristeltua kilpeä, jonka taskussa pidettiin ennustamisen apuna käytettyjä jalokiviä. Näiden jalokivien nimet olivat urim ja tummim.

Palvan mukaan urim ja tummim tarkoittavat "kirkkautta" ja "täydellisyyttä". Juutalaisen perinteen mukaan nämä kivet olivat erivärisiä. Palva kuvaa, että ylipappi tiedusteli Jahven tahtoa esittämällä Tälle joko-tai -kysymyksiä. Ylipappi teki tulkintansa sen mukaan, kumman värisen kiven hän sai aina kysymyksen esittämisen jälkeen käteensä.

Lisätietoa efodista, urimista ja tummimista löytää myös teossarjasta Iso Raamatun Tietosanakirja (1991), ja sen osasta 7. Teoksen mukaan kasukkaa säilytettiin Liiton arkissa ja Israelin kuninkaista ainakin Saul ja Daavid käyttivät jalokiviä kysyäkseen apua ja neuvoa Jahvelta.