Tarkoittaako termi Hollywood-näyttelijä yksinkertaisesti näyttelijää, joka näyttelee Hollywoodin tuottamissa elokuvissa, vai voiko se myös tarkoittaa muutakin?

Kysytty

Tarkoittaako termi Hollywood-näyttelijä yksinkertaisesti näyttelijää, joka näyttelee Hollywoodin tuottamissa elokuvissa, vai voiko se myös tarkoittaa muutakin?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Hollywood-näyttelijä tarkoittaa tosiaankin Hollywoodissa tuotetuissa tai yleisemmin amerikkalaisen tuotantoyhtiön tuottamissa elokuvissa usein näyttelevää ihmistä.

Termi on yleensä kehuva tai neutraali, mutta 1920-luvulla se saattoi tarkoittaa muutakin: "Suomessa nopeasti levinnyt tähtikuume herätti huolta useimmissa kulttuurivaikuttajissa. Tämä liittyi osittain siihen, että Hollywood-tähtien yksityiselämän moraalittomuuksista uutisoitiin toistuvasti suomalaisessa lehdistössä. Sekä kevytkenkäiset avioliitot että avioerot institutionalisoituivat kaksikymmentäluvun taitteen Suomessa osaksi Hollywood-tähteyttä. Esimerkiksi vuonna 1921 Maailman sivuilla kerrottiin äskettäin eronneen Pauline Frederickin ja Willard Mackin aikovan uudelleen naimisiin: mr. Mackilla on ollut kolme vaimoa ja miss. Frederickillä kaksi aviomiestä; kumpaisenkaan kotona ei ole viikatemies käynyt" (Maailma marraskuu/1921, s. 445). Suomessa avioeroihin suhtauduttiin kielteisesti, eivätkä elokuvatähdet, joiden elämään ne kuuluivat, olleet sopivia ihailun kohteita, monet ajattelivat. " http://www.widerscreen.fi/2008-3/tahtikuume-viriaa-suomessa-hollywood-tahtien-ihailu-ja-omasta-tahteydesta-haaveilu/

Kenties termiin voi liittyä nykyäänikin joissain tilanteissa samantapaista paheksuntaa.