Mitä nuorten tyttöjen kirjasarjoja oli 1950- ja 1960-luvulla?

Kysytty

Mitä nuorten tyttöjen kirjasarjoja oli 1950- ja 1960-luvulla? Muistissani on, että olisi ollut mm Diana-sarja ja ehkä Anna-sarja?

Oliko jotain Tarzan-kirjasarjojakin?

Ja milloin oli Viisikko-sarja?

Entä poikien kirjasarjoja?

Mitä näistä löytyisi kirjaston arkistoista luettavaksi?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Muistat aivan oikein. Enid Blytonin Viisikko-sarjaa on julkaistu suomeksi 1950-luvun lopulta 1960-luvun lopulle. (ja uusintapainoksia senkin jäkeen)

L. M. Montgomeryn Anna kirjoja luettiin varmasti myös 1950- ja 1960-luvuilla, vaikka ne kirjoitettiin jo 1900-luvun alussa.

Birgit Th. Sparren Diana-kirjoja lukivat varmaan hieman vanhemmat teini-tytöt.

Saman ajan tyttökirjoja ovat myös Anni Polvan Tiina-kirjat, Rauha S. Virtasen Selja-sarja, Martha Sandwall-Bergströmin Gulla-sarja sekä Helen Wellsin Ursula-kirjat.

Myös  Louisa M. Alcottin kirjat ja Helen D. Boylstonin Sisar Helenistä kertova sarja olivat silloin suosiossa. Susan Coolidgen Katy sarja sijoittui koulumaailmaan, samoin Mary Marckin Neljäs luokka kirjat.

Edgar Rice Burroughsin Tarzan-kirjat julkaistiin jo 1900-luvun alussa, mutta olivat varmasti poikien suosiossa myös 1950- ja 60-luvuilla.

Poikia miellyttivät myös Jalmari Sauli historialliset sotaseikkailut, Väinö Riikilän Pertsa ja Kilu -kirjat ja muutkin Nuorten toivekirjaston seikkailukirjat. (sininen kirjanselkä)

Myös nimimerkin Sivar Alhrud etsiväkaksoset ja Nils-Olof Franzenin etsivä Agathon sax tyydyttivät jännitysnälkää.

Melko suuren osan näistä ja lisäksi monia muita voi löytää yhä Helmet-haulla ja lainata normaalisti, https://www.helmet.fi/fi-FI.

Osa löytyy kaukolainattavaksi Vaari-varastokirjaston kautta. https://vaari.finna.fi/

Myös antikvariaateista suosikkeja löytyy vielä melko edullisesti esim. Antikvariaatti.net. https://www.antikvariaatti.net/kirjat/lasten-ja-nuortenkirjat--tytt%C3%B6kirjat?q.type=1&q.category=273&q.seller=&q.language=&q=&sort=newest ja https://www.antikvariaatti.net/kirjat/lasten-ja-nuortenkirjat--poikakir…