Osaatteko suositella 1950-60 luvun ja nimenomaan Helsinkiin sijoittuvia kaunokirjallisia teoksia, joissa kuvataan silloisten nuorten elämää? Esim. Alpo…

Kysytty

Osaatteko suositella 1950-60 luvun ja nimenomaan Helsinkiin sijoittuvia kaunokirjallisia teoksia, joissa kuvataan silloisten nuorten elämää?
Esim. Alpo Ruuthin ja Allan Mutkan teoksien tapaisia?
Sellaisia duunari-perheiden lapsista ja nuorista, Jengeistäkin.
Tai josko sellaisia kirjoja edes muut on kirjoittaneet?
(Yritin etsiä Kyyti-Finnasta mutta en osannut ilmeisesti laittaa oikeita hakusanoja:
"1950-luku, Helsinki" tuotti mm.elämäkertoja tai 50-luvulla kirjoitettuja kirjoja. En tiedä miten rajata hakua tarkemmin.)
Kiitos jos osaatte auttaa.

Vastaus

Vastattu

Tässä ehdotuksia, joiden tarkemmat kuvaukset löydät Kirjasammosta.

Kjell Westö: Älä käy yöhön yksin

Torsti Lehtinen: Kun päättyy Pitkäsilta

Pirkko Saisio: Elämänmeno

Myös Leo Laurilan Pako maalta sisältää ajankuvaa 1950-luvun Helsingistä ja nuorten aikuisten ajanvietosta siellä.

Kirjasammosta voi myös löytää lukusuosituksia erilaisilla sanahauilla. Katso ohje täältä: https://www.kirjasampo.fi/kirjasammon-hakuohje

Finna-haussa hakua voi tarkentaa esimerkiksi asiasanoilla "nuoriso" tai "nuoret" sekä "aikakausiromaanit" tai "ajankuva" tai vain "romaanit". Voit yhdistää useita hakuryhmiä: ensimmäiseen voit lisätä JA-operaattorilla hakusanoja, joiden pitää esiintyä sisällönkuvailussa, toiseen hakuryhmään TAI-operaattorilla sellaisia hakusanoja, joista vähintään yhden täytyy esiintyä sisällönkuvailussa. Katso esimerkki täältä: https://kyyti.finna.fi/Search/Advanced?edit=2955667179