Mitä nimityksiä/synonyymejä suomen kielen eri murteissa on karhulle?

Kysytty

Mitä nimityksiä/synonyymejä suomen kielen eri murteissa on karhulle?

Vastaus

Vastattu
Päivitetty

Karhun nimityksiä ovat esim. kontio, kontia, otso, ohto ja mesikämmen. Lisäksi siitä on käytetty mm. nimityksiä metsänpitäjä, metsänhaltija, metsä(h)inen, metsänkuningas, metsänvilja, metsänvaari, metsänvanhus, kouko, mönninkäinen ja pöykäri. Osa näistä on ns. peittonimityksiä, ts. karhusta ei ole haluttu puhua oikealla nimellä.

64 ääntä

Kommentit

Metsän kultainen omena, kertoo Kanteletar/Kalevala.
Myös Kouvo, Kouvola, ovat karhun murrenimestä Kymenlaaksossa.

Missäpäin karhuun on viitattu kolli, kölli, kallu ja jopa kylli -sanoilla?